kerana kita mahasiswa

kerana kita adalah mahasiswa yang berilmu,menyokong setiap aspirasi yang didokong universiti.,membudayakan idealisme yang mampu dan seharusnya dicapai oleh mahasiswa,kerana itu blog ini dinamakan PENCARIAN ILMU..

Sabtu, 26 Februari 2011

dimana keadilannya???

bismillahirahmanirahim. alhamdulillah,pilihannraya kampus telah pun berlalu.kini tibalah masanya untuk pembentukan kabinet MPM. banyak yang berlaku ketika pemilihan kabinet ini.ada mahasiswa yang kena buang kolej atau dengan bahasa halusnya "pindah kolej" tapi tak diberitahu pindah ke kolej mana.ada juga mahasiswa yang dinafikan haknya untuk menyokong dengan sebab memegang jawatan dalam kolej dan memilih kabinet dengan mengangkat tangan?? satu perkara lawak yang saya kira macam budak darjah satu! sebenarnya saya ada terlalu banyak persoalan untuk dijawab oleh pihak-pihak berkaitan. oleh kerana saya tiada facebook,maka saya harap,sesiapa yang terbaca entri kali ini,bolehlah menjawab atau mengajukan kepada pihak yang berkenaan

1) kenapa diadakan pembahagian kerusi,iaitu kerusi umum dan kerusi fakulti?

2) kalau kata kerusi umum untuk mereka yang akan memegang jawatan dalam Majlis Eksekutif MPM,maka apa rasionalnya calon fakulti yang dipilih menjadi berada di atas?


3) kalau disebabkan pengalaman berada dalam MPM,mengapa calon yang bertanding umum yang juga pernah memegang jawatan dalam MPM dinafikan haknya untuk berada dalam majlis eksekutif?

4) kalau calon umum yang menang tu juga merupakan calon umum yang menang kenapa mesti diletakkan di posisi yang bawah?kenapa mesti calon umum yang pertama kali bertanding dan menang diletakkan di atas? kenapa tak diutamakan mantan MPM yang menang kali ini??

5) kenapa mesti gunakan lagi perkataan MPP sedangkan naib Canselor dahpun tukarkan kepada MPM? saya pernah diarahkan untuk membetulkan satu surat gara-gara tersilap tulis Pejabat Hal Ehwal PELAJAR dan Alumni.bukannya Hal Ehwal MAHASISWA dan Alumni??

6) kenapa kalau jadi calon pengetua dapat banyak kemudahan? bukankah kalau jadi MPM yang dapat banyak kemudahan disebabkan mereka ini kena bekerja untuk mahasiwa??

7) kalau kata pemilihan angkat tangan ini sesuatu yang adil dan dipersetujui oleh semua perwakilan,sedar tak yang wakil dari evolusi adalah sebanyak 45 orang dan dari pro m hanya 12 orang dan hanya 5 orang bebas? adil ke macam ni?

8) adil ke kalau orang yang mereka tidak kenal,tapi sebab bekerja bawah satu kumpulan maka kena sokong orang yang berada dalam satu kumpulan?? adil ke?


saya melontarkan persoalan ini kerana saya juga mengundi. saya akan ditanya atas undian saya nnti dan saya juga perlu bertanggungjawab atas pemimpin yang saya pilih,kerana di akhirat nanti saya akan mengikut pemimpin yang saya undi nanti. kalian jangan ingat perkara ini adalah sesuatu yang main-main..

ibnu umar radiyallahu 'anhuma dengar dari Rasulullah SAW bersabda:
semua kamu laksana gembala,SEMUA KAMU ditanya mengenai rakyatnya,ketua negara adalah GEMBALA dan bertanggungjawab terhadap rakyatnya,seorang lelaki adalah gembala kepada keluarganya dan bertanggungjawab terhadap rakyatnya. seorang isteri adalan gembala dalam rumah suaminya dan bertanggungjawab tentang rakyatnya,seorang KHADAM adalah gembala kepada harta benda tuannya dan bertanggungjawab tentang rakyatnya dan KAMU SEKELIAN ADALAH GEMBALA DAN BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP RAKYATNYA


ingat

2)wahai orang-orang yang beriman,mengapakan kamu tidak mengerjakan apa yang kamu katakan?
3) itu sangatlah dibenci disisi ALLAH jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan
As-saff ayat 2 dan 3

satu lagi peringatan kepada mereka yang memilih kabinet

diriwayatkan dari ibnu abbas radiyallu 'anhuma,bahawa Rasulullah S.A.W bersabda,

sesiapa yang melantik seorang lelaki ke atas suatu kumpulan,sedangkan ada di kalangan mereka orang lain yang lebih DIREDHAI ALLAH,maka dia sudah khianat ALLAH,RASUL dan ORANG-ORANG BERIMAN


satu lagi hadis Rasulullah

Al-Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa rasulullah SAW bersabda

sesungguhnya kamu kelak akan mengharapkan jawatan,sementara jawatan itu akan menjadi sumber penyesalan bagi perlakunya pada hari kiamat (jika tidak dijalankan dengan benar)
riwayat bukhari no 7148

berdasarkan hadis sahih dan ayat Al-Quran yang telah saya kemukakan,saya benar-benar mengharapkan ada yang sudi menjawab pertanyaan saya ini..nasihat dan amaran keras ini ALLAH dan rasul telah tinggalkan kepada kita (mereka yang memegang jawatan) supaya kita tidak terleka dalam memilih pemimpin kita.

3 ulasan:

  1. subhanallah, bergetar hati membaca post ni......... mohon share

    BalasPadam
  2. silakan saudara..andai ada yang dapat memeberikan saya jawapan,saya menunggu dengan kesabaran

    BalasPadam
  3. beginilah perangai EVOLUSI dan pihak universiti yang menyokong UMNO...sama je perangai cam politik luar..Hampehhhhh...xde keadilan langsung..
    sabar yang kena buang kolej...saya pernah alaminya..semoga perjuangan islam akan dimertabatkan di Malaysia. Jum sama2 revolusikan malaysia...
    ALLAHUAKBAR~~~~~

    BalasPadam