kerana kita mahasiswa

kerana kita adalah mahasiswa yang berilmu,menyokong setiap aspirasi yang didokong universiti.,membudayakan idealisme yang mampu dan seharusnya dicapai oleh mahasiswa,kerana itu blog ini dinamakan PENCARIAN ILMU..

Sabtu, 15 Januari 2011

real muslimat,anggun bijak dan solehah

baru sahaja saya memotivasikan diri saya dengan mendengar ucapan keramat dari mantan Presiden SIGMA,Ukhti rafidah jannah. saya tetiba teringat mengenai kata-kata mantan Presiden PMI,ustaz Khairul bin Abdullah Halim mengenai real muslimat-anggun,bijak dan solehah. secara jujurnya,ketika pertama kali mendengar ucapan dasar presiden,saya tidak nampak apa sebenarnya yang ingin digagaskan oleh Presiden. namun,hari berganti hari,minggu berganti minggu dan bulan juga telah berganti bulan,saya mulai faham akan kepentingan gagasan ini..

gagasan real muslimat bukanlah bererti muslimat akan mengatasi muslimin,bukan juga bererti muslimat tidak memerlukan muslimin langsung dalam gerak kerja,namun real muslimat perlu diterjemahkan dalam erti kata sejauh mana kekuatan gerakan muslimat,khususnya di Universiti Teknologi Malaysia mampu untuk mendepani siswi2 di kampus dan juga sejauh mana gerakan mahasiswi islam mampu utuk mendepani front-front mahasiswi di universiti sendiri. gerakan mahasiswi islam seharusnya mengetuai fron-front gerakan mahasiswi di malaysia,khususnya di UTM dalam apa jua aspek,baik dari segi pengucapan awam,respon isu di media,istiqomah dalam amalan,menjaga kebajikan mahasiswi universiti,mendepani masyarakat luar yang sangat dahagakan sentuhan idea yang kreatif dari mahasiswi dan bijak merencanakan perancangan untuk hidupnya. disini ingin saya tegaskan. gerakan muslimat seharusnya menjadi semakin agresif,agresif untuk memajukan mahasiswi,khususnya muslimat agar,kita tidak ketinggalan ke belakang

sedikit kata-kata daripada prof Dr Muhammad Abu Bakar dalam bukunya Mahasiswa Menggugat-mahasiswi pada tahun 70-an sangat sedikit yang berminat untuk melibatkan diri dalam aktivis kemahasiswaan. berbeza dengan mahasiswi pada masa kini,yang semakin menyerlah khususnya dalam melontarkan pendapat tidak kira aspek politik kampus,kebajikan mahasiswa itu sendiri dan juga,mahasiswi khususnya muslimat,seharusnya mempunyai gagasan idealisme yang tersendiri..tidak mustahil bagi gerakan muslimat untuk membawa idea-idea baru dan segar dalam mendepani masyarakat kampus yang semakin lama semakin meula menyedari kepentingan suara mahasiswi..

apa yang saya ingin tegaskan disini,walaupun muslimat semakin ke hadapan mengutarakan idea-idea yang baharu,bijak mendominasi media dan juga berani membawa gerakan muslimat mengetuai serta mendepani front-fron siswi di seluruh malaysia,namun jangan dilupakan lagi 2 elemen gagasan real muslimat,iaitu anggun dan solehah.

anggun dalam erti kata kemas dalam berpakaian,muslimat adalah ikon ataupun figure yang bakal menjadi pelapin untuk pemimpin pada masa akan datang. suka atau tidak muslimat seharusnya menjadi seorang yang kemas dan teliti dalam pemakaian agar tidak dipandang selekeh oleh gerakan mahasiswa bukan islam. kita seharusnya menyedari betapa pentingnya muslimat untuk menjaga penampilan diri dalam masa yang sama cuba untuk mengelakkan diri dari bersifat tabbarruj dan juga berhias-hias secara melebihi. inilah contoh-contoh muslimat yang ingin kita bawakan,iaitu muslimat yang anggun dalam konteks penampilan diri disamping cuba untuk berpakaian sejajar dengan tuntutan syarak.

solehah pula dalam erti kata menjadi muslimat mukminah yang bertaqwa. bukan sekadar menjadi siswi biasa yang tidak punya ketakwaan kepada ALLAH,menjadi seorang pemimpin muslimat yang berdaya saing dalam hal-hal ibadah kepada ALLAH dan mengetuai mahasiswi dalam konteks ilmu agama.. inilah contoh-contoh real muslimat yang mampu mendominasi dan seharusnya tegar dalam usaha meraih sokongan masyarakat untuk menerima Islam. ingat wahai muslimat! kita adalah Da'ieah! yang membawa nama Islam ke serata pelosok tempat yang kita pergi.. sekadar ini dahulu pendirian saya mengenai gagasan real muslimat,anggun bijak dan bergaya.

saya menyokong gagasan STUDENT POWER dalam membawa REAL MUSLIMAT tampil kehadapan mendepani masyarakat kampus!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan