kerana kita mahasiswa

kerana kita adalah mahasiswa yang berilmu,menyokong setiap aspirasi yang didokong universiti.,membudayakan idealisme yang mampu dan seharusnya dicapai oleh mahasiswa,kerana itu blog ini dinamakan PENCARIAN ILMU..

Isnin, 7 Februari 2011

muslimat lagi?

" atikah,enti jaga portfolio HELWA", arah ketuaku..

gulp! ALLAH,pertama kali dalam hidup saya ditaklifkan sesuatu untuk menjaga kebajikan muslimat. rasa kejanggalan itu kadang-kadang membuatkan saya tersenyum sendirian pabila mengingatkan apa yang saya boleh buat apabila menjaga kebajikan mahasiswi ini. Sudah pasti saya beriman dengan firman ALLAH dalam surah al-Baqarah ayat 286 dan tidak menafikan apa yang telah ditakdirkan ALLAH.

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya

dan saya juga sangat-sangat mengingati kata-kata ALLAH dalam surah muhammad ayat 7

...kalau kamu menolong agama Allah nescaya Allah akan menolong kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan kedudukanmu

tetapi saya juga pasti ALLAH hanya akan membantu kita sekiranya kita berusaha..perhatikan ayat ini..ar-rad ayat 11

. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa Yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa Yang ada pada diri mereka sendiri

terimbau seketika kenangan ketika berada di sekolah dan PLKN dahulu
"pernah ke aku jaga bahagian perempuan ni?"
dahulu saya cuma aktif dalam sukan sahaja,bola jaring,bola baling,lempar cakera,larian 25km,pidato pun,cuma pidato dalam bahasa inggeris je. kat PLKN pun cuma terlibat dengan relay kayak antara kem PLKN zon utara,tak pernah pun terlibat dalam organisasi besar,sekadar jadi pengawas sekolah n jaga exco akademik,takdela berkait pun..apa kaitan dengan portfolio seperti ini?
macam tiada kaitan je.apa yang saya boleh buat?





hurm,kadang-kadang dalam situasi macam ni,suka tak suka,kita harus merujuk kepada mereka yang lebih tahu. walaupun secara azalinya untuk merancang sesuatu dan melakukan 'pemikiran kritikal' saya lebih suka merancang secara sendirian,tetapi nampak gayanya kali ini saya harus merujuk seseorang. kalau tidak,teruk juga hasilnya.. saya setuju,idea sekelompok manusia lebih baik dari seorang sahaja,tetapi saya lebih selesa untuk berfikir secara seorang diri,supaya saya mempunyai lebih banyak ruang untuk mencipta lebih banyak idea-idea gila dan kaitan yang kadang-kadang tak masuk dek akal! tapi,sebelum dibawa ke sesuatu perjumpaan,biasanya saya akan tapis dahulu idea-idea tu,dan tengok kepada kesesuaian. dan biasanya saya lakukan itu,berdasarkan pengalaman,dan juga pemerhatian saya terhadap sesuatu perkara..

tapi,macam mana saya nak buat untuk kebajikan muslimat?? jujur kata,awalannya memang sukar bagi saya kerana saya telah terbiasa untuk berfikir secara menyeluruh dan kadang-kadang berorientasikan program. dan saya tidak tahu apa sebenarnya masalah dengan muslimat ni sampaikan perlu ada satu jabatan@unit@lajnah yang perlu menjaga mereka.saya lebih gemarkan sesuatu yang mencabar,baik dari segi pemikiran,mahupun perlaksanaan.muslimat??hurm..binggung juga memikirkannya.

tapi alhamdulillah,ALLAH masih sayangkan hambaNya ini..walaupun saya tidak pernah mempunyai pengalaman mendepani masalah muslimat secara personal dan memikirkan ia secara serius,namun masih diberi peluang untuk memahami muslimat ini secara detailnya. di kala inilah pelbagai perkara terjadi..apa yang terjadi? biarlah saya dan ALLAH sahaja yang mengtahui.

cumanya,nak dikata disini,sebenarnya walaupun kita menguruskan satu organisasi yang melibatkan wanita sahaja pun,sebenarnya ia tidaklah semudah yang disangka. kalau tidak mana mungkin akan timbul kata orang tua-tua dahulu,'menjaga lembu sekandang lebih mudah dari menjaga anak dara seorang' .bila saya renungi dan telusuri kembali,ternyata memang sukar untuk menjaga seorang wanita ini,dan sebenarnya peluang dakwah itu terbentang luas sekiranya kita dapat menjaga kebajikan mahasiswi ini, kerana hakikat yang kita sering kali lupa,walau kasar dan gagah mana seorang perempuan itu,mereka tetap mempunyai sekeping hati yang sangat rapuh. tersalah goncang,pecah hati itu,dan sekiranya terlalu ditatang,maka bekulah hati wanita itu.

maka kesimpulan yang saya boleh buat disini,walaupun saya benar-benar tidak mempunyai pengalaman dalam mendepani mahasiswi secara tektikal,namun saya punya peluang yang banyak untuk belajar.. belajar selagi mampu,selagi punya masa untuk berbakti pada islam di campus,selagi tu ruang dan peluang perlu digunakan sehabis baik! 3 tahun di kampus,sangat-sangatlah sekejap,tapi nak extend tak sanggup..

Dan orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi Penolong bagi setengahnya Yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. at-taubah,ayat 71


Tiada ulasan:

Catat Ulasan